Blogarchief

maandag 5 maart 2012

Vertrouwen in de klachtencommissie van uw verhuurder?

Alle woningcorporaties zijn verplicht om een klachten- of geschillencommissie te hebben, waar huurders terecht kunnen met problemen waar ze samen met de verhuurder niet uitkomen. De meeste corporaties hebben een eigen klachtencommissie, maar een aantal corporaties werken samen in een regionaal werkende commissie 


De adviezen van de meeste commissies zijn niet bindend. Dan kan het gebeuren dat een huurder gelijk krijgt van de commissie, maar dat de corporatie zich daar niets van aantrekt.
Onlangs besteedde de Vara Ombudsman twee afleveringen aan dit onderwerp. De Ombudsman nam het op voor huurders die gelijk hadden gekregen, maar dit niet erkend kregen door de verhuurder. Dat hielp. Onder het oog van de camera besloten de verhuurders alsnog om het advies van de commissie op te volgen.
Ter voorbereiding op de uitzending van de Ombudsman stuurde de Woonbond een digitale vragenlijst naar persoonlijke leden van de Woonbond. Uit de antwoorden bleek dat sommige huurders zeer tevreden zijn met het functioneren van de klachtencommissie, terwijl anderen juist slechte ervaringen hebben. Verder werd duidelijk dat veel huurders helemaal niet weten of hun corporatie een klachtencommissie heeft.
In het verlengde hiervan zijn we benieuwd hoe bezoekers van woonbond.nl denken over de klachtencommissie van hun verhuurder. De stelling van deze maand luidt dan ook:
"Ik heb vertrouwen in de klachtencommissie van mijn verhuurder".
Voor alle duidelijkheid: met klachtencommissie bedoelen we NIET de landelijk werkende huurcommissie, waarvan de uitspraken altijd bindend zijn.

'Onafhankelijk in standpuntbepaling'
​​Leo Litjens, opbouwwerker en bewonersondersteuner in Helmond, was bijna 15 jaar lid van de regionale klachtencommissie Noord en Midden Limburg, een commissie die tien woningcorporaties bedient. ”.
/pages/nieuws/images/stelling/Thumbs_UP.jpgLitjens is er van overtuigd dat de meeste klachtencommissies erg hun best doen om een onafhankelijk standpunt te bepalen, los van alle partijen in het geschil.
'`Ik durf zelfs de stelling aan dat 90 procent van de corporaties ook de niet-bindende adviezen opvolgen. Waarom zou je als corporatie anders moeite doen om een klachtencommissie op poten te zetten? Met een onafhankelijk secretariaat en een rechter als voorzitter? In Noord-Limburg bestaat de klachtencommissie uit drie voorzitters met een achtergrond in de rechterlijke macht, drie leden namens de huurders en drie namens de corporatie. Als zo’n commissie veel moeite doet om tot een uitspraak te komen, en als de corporatie dat advies vervolgens niet serieus neemt, dan verliest die corporatie zijn geloofwaardigheid.”.




 Commissie is een farce'
Nico Staalman uit Hilversum is het niet met de stelling eens. Hij heeft zo weinig vertrouwen in zijn woningcorporatie dat hij een eigen website online zette voor huurders met klachten over DudokWonen: (www.klachtendudokwonen.nl).
/pages/nieuws/images/stelling/Thumbs_DOWN.jpg´De klachtencommissie van DudokWonen kan geen bindende adviezen geven en de leden kunnen ten allen tijde ontslagen worden door de corporatie. Ze worden betaald door de corporatie en die mensen kennen alle medewerkers van de corporatie.
Wat mij betreft is zo´n commissie een farce. Ik heb een keer een zitting meegemaakt en werd er als een soort misdadiger bejegend: ik zat daar om mezelf te verdedigen, terwijl ze mij eigenlijk vragen hadden moeten stellen. Ze hebben mijn klacht wel gegrond verklaard over dat ik vervangende woonruimte aangeboden had moeten krijgen tijdens een grootscheepse renovatie. De corporatie moest mij excuses aanbieden, vond de klachtencommissie. Uiteindelijk heeft de corporatie zich ervan afgemaakt met een overlastvergoeding van 40 euro.´





Geen opmerkingen:

Een reactie posten